На 10 юли около 15:00 часа се получи сигнал за помощ във връзка с издирането на изчезнало дете на територията на община Панагюрище.

Апелът бе изпратен от началника на РУ Панагюрище, Петко Шотлеков към Никола Дончев – Джонсън, председател на Пещерно спасяване.

„Пиша Ви във връзка с инцидент, случил се на територията  на Районно управление Панагюрище, а именно изчезнало дете от град Панагюрище, за което се предполага, че може да се е удавило в река „Луда Яна“. Към настоящия момент се провеждат мероприятия по издирването му по протежението на реката. Имаме нужда от съдействие във връзка с издирването на детето. Имате ли възможност да ни окажете необходимото съдействие?“

Дневник на издирвателните дейности

Автор: Димитър Димитров – Морското

10 юли

15:12 ч – Обажда ми се Джони. От полицията в Пангюрище са го потърсили за помощ при издирването на шест годишно момиче, вероятно изчезнало в река Луда Яна. Сестра му е намерена преди два дни в коритото на реката, върху пясъчен нанос в центъра на града.

15:14 ч – Звъня на Чачи. Казва ми, че е в Гърция до петък. Може единствено да помогне с екипировка, ако имаме нужда.

15:17 ч – Чувам се с Манев. Пътува в Сърбия, съветва ме да се свържа с Росен.

15:18 ч – За да не става „развален телефон“, звъня обратно на Джони и му казвам да предаде информацията лично на Росен.

15:48 ч – Росен е информиран за ситуацията. Джони е предал информацията и на Веселин Пауновски, който е готов да тръгне на следващия ден в 07:00ч сутринта с още двама души и надуваеми каяци.

17:41 ч – С Росен тръгваме двамата към Панагюрище. Там на място се срещаме с полицай, който ни развежда из района. Виждаме предполагаемото място, от където децата са паднали в реката. Обходихме брега 500м надолу по течението, до включването на реката в бетонния канал, който минава през града.

С полицейската кола минахме през града, покрай канала. Видяхме наноса, на който е намерено тялото на удавеното момиче. Продължихме да оглеждаме реката след града и след около 5-7 км се срещнахме с хора от ловно-рибарско дружество – Панагюрище, които с техен автомобил ни заведоха до долния край на каньона под града.

21:40 ч – Върнахме се обратно на пътя между Панагюрище – Попинци. С полицейската кола се върнахме до града, където началникът на РУП Панагюрище ни запозна с кадри от претърсването с дрон.

***

Преценката ни от предварителния обход на терена: Реката е изключително тясна. Стръмни брегове, неподходящи за безопасно излизане на брега. Спрямо нивото на водата – малко на брой и слабо изразени обратни течения, в които да може да спре каяк. Множество дървета и храсти, под и над водата и по двата бряга на реката, които представляват реална заплаха за живота на претърсващ каякар. Непосредствено преди и след района на каньона, след града – наличие на бетонни прегради и напречно паднали дървета в реката.

Обмисляме да вземем инвентар, за да подсигурим от скалите на каньона безопасно претърсване от каякарите.

22:26 ч – Свързвам се с Янко Кръчмаров, с идеята да ни осигури достъп до инвентара на „Пещерно спасяване“, когато се върнем в София.

23:00 ч – Пътуваме към София. Свързваме се с Иво Колачаков от Пазарджик. Могат да изпратят един човек (Емо) с 200м въже и инвентар за спасяване.

23:01 ч – Говоря с Веселин Пауновски. Уведомявам го, че теренът не е подходящ за надуваеми каяци и няма нужда да идват, но да бъдат в готовност – ако се наложи ще им звъннем. Реката е тясна и стръмна и няма работа за повече от два каяка.

23:04 ч – Чувам се отново с Янко. Уведомявам го, че нямаме нужда от инвентар – ще работим с личен, който ще бъде достатъчен.

24:30 ч – Росен ме оставя пред нас. Събирам инвентара, с който разполагам. Имаме уговорка да се чуем към 08:00 ч и да пътуваме обратно към Панагюрище, заедно с Марто и Светльо (каякари).

Снимки от 10 юли

Планът за 11 юли

09:00 ч – Тръгваме от София.

10:30 ч – Среща с Емо от Пазарджик и продължаваме към Панагюрище

Следва преглеждане на кадрите, заснети от дрон. Обхождане и оглеждане на реката в каньона от достъпните за това места. Ако Марто и Светльо преценят, ще влязат с каяци в каньона. Ние оставаме в готовност да им помогнем да излязат от там по скалите.

В акцията участват пещерни спасители и представители на Българско каяк общество.

11 юли

12:00 ч – Срещаме се в Панагюрище – аз и Росен с моята кола; Емо от Пазарджик с личен автомобил; Марто и Светльо с колата на Марто. Следва уточнение на трасето за претърсване.

12:50 ч – Каякарите влизат с лодките от предполагаемото място на инцидента – падналия мост, северно от центъра на града. Излизат около 300-500 м по-надолу, непосредствено преди хващането на реката в бетонен канал.

13:25 ч – Мартин и Светльо влизат отново в реката, около километър над пречиствателната станция, южно от Панагюрище. С Росен и Емо слизаме надолу по пътя, за да ги чакаме на изхода на каньона.

13:35 ч – След минаване на лек пресечен терен с автомобилите и 5 минути ходене, се озоваваме на десния бряг на реката, южно от каньона. Не успяваме да осъществим радио връзка с каякарите. Росен решава да тръгне нагоре по реката, до където успее, в опит да се свърже с тях. Аз и Емо се връщаме до моята кола, за да слезем около 3 км по-надолу с идеята да изкачим един скалист връх, северозападно от крепостта „Красен“.

14:33 ч – С Емо сме в подножието на върха. Нямаме радио връзка с останалите. Започваме изкачване по силно обрасъл терен, който преминава в ронлива скала.

15:03 ч – Осъществяваме връзка по радиото с Росен. Все още не се е чул с каякарите. Движи се бавно и несигурно по брега срещу течението. На места му се налага да прави изкачвания и да слиза обратно до реката, заради непроходим терен.

15:27 ч – Емо остана малко зад мен. Избързах напред, за да изляза на пряка видимост към каньона. След около десет метрово откатерване по нестабилна скала, успях да чуя Росен, който говореше с Мартин. Росен ми потвърди, че са се чули. Каякарите са добре. В каньона им се е налагало да излизат аварийно от лодките и да ги спускат с въжета по каскадни, вертикални участъци. Придвижват се бавно, със спирания, за да претърсват отделни участъци. Росен се връща надолу по реката до изходната точка. Аз започнах откатерване надолу и след малко се върнах до Емо.

16:28 ч – С Емо се върнахме до колата. На отстрещния бряг се появиха местни от полицията и горското, заедно с Росен.

17:39 ч – Каякарите пристигнаха при нас. Натовариха се в колите и тръгнахме към Панагюрище.

18:24 ч – Среща в кабинета на началника на РУ Панагюрище. Марто и Светльо разказаха от първо лице за обстановката в каньона и местата, които са претърсили. Според тях, вероятността тяло да продължи след този участък е нищожна и посъветваха търсенето да продължи в участъка между града и пречиствателната станция, когато нивото на водата позволява това.